Persbericht: NVWA beboet tabaksindustrie voor verkoopbonussen

Door 6 december 2019 mei 25th, 2020 Featured, Tabak

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat boetes opleggen aan 19 tabaksfabrikanten die bulkkortingen aan tabaksverkopers geven. De kortingen zijn in strijd met het reclame- en sponsorverbod van de Tabaks- en Rookwarenwet. De NVWA startte het onderzoek vorig jaar toen De Onderzoeksredactie de verkoopbonussen aan het licht bracht.

De toezichthouder onderzocht steekproefsgewijs tien tabakswinkels en vond in totaal 69 overeenkomsten met 19 tabaksfabrikanten. Tabakswinkels kregen geld voor promotieactiviteiten, bijvoorbeeld door sigaretten op zichtbare plekken tentoon te stellen. Daarnaast ontvingen ze bonussen als zij een bepaalde hoeveelheid sigaretten van een bepaald merk verkochten. De uit te keren bonussen van tabaksfabrikanten kunnen oplopen tot €3.000 per jaar.

De boete voor de overtreding van het reclame- en sponsorverbod ligt bij een enkelvoudige overtreding op €45.000 euro, maar kan bij recidive oplopen tot €450.000 per overtreding. De NVWA beboet de aanbieder van de bonus, dus de tabaksfabrikant. Het is vooralsnog onbekend hoeveel boetes er aan welke fabrikant zijn opgelegd.

De Onderzoeksredactie (voorheen De Onderzoeksredactie Tabak) trof deze verkoopconstructies vorig jaar aan bij 14 van de 15 bezochte winkels. Vooral Marlboro-producent Philip Morris bleek bekend te staan om de grote bonussen die het bedrijf uitdeelde. Ook concurrenten British American Tobacco (Lucky Strike) en Japan Tobacco International (Camel) werden door sigarettenverkopers vaak genoemd. De onthullingen leidde tot Kamervragen van Denk.

De NVWA voerde de afgelopen twee jaar een serie onderzoeken uit naar sponsoring en promotie door tabaksfabrikanten. Zo ontving JTI in 2018 een negenvoudige boete voor exclusiviteitscontracten met studentenverenigingen, en constateerde de toezichthouder dezelfde constructies tussen festivalorganisatoren en tabaksfabrikanten.

Contact met De Onderzoeksredactie
Ties Keyzer, redactie Tabakkeyzer@onderzoeksredactie.nl / +31 6 360 122 45